RONJA TACKAR FÖR 4 HELT UNDERBARA ÅR MED BREATHINGTWILIGHT!

THE TWILIGHT SAGA: BREAKING DAWN PART 2 - PÅ BIO NU!

torsdag 3 juni 2010

Exklusiv intervju med författaren Stephenie Meyer om “Bree Tanners andra liv” av Forma Books

Bree är bara med på några sidor i Ljudet av ditt hjärta. Vad var det som fick dig att vilja utforska den karaktären ytterligare?

I början var jag inte särskilt fascinerad av just Bree, utan av de nyfödda i allmänhet. Det pågick förstås en hel del bakom kulisserna medan jag skrev Ljudet av ditt hjärta, saker som Bella inte kände till. Eftersom jag koncentrerade mig på Bella kunde jag inte dyka ner alltför djupt i de nyföddas historia, men jag hade alltid en bild i bakhuvudet av vad de sysslade med. Jag var tvungen att tänka på det medan jag skrev intrigen; här är Bella just nu, medan de nyfödda gör det här. För att hålla ordning på det gjorde jag till slut en kalender för månaderna maj och juni – då Ljudet av ditt hjärta utspelar sig – och skrev dag för dag vad Bella sysslade med och vad som samtidigt hände i Seattle. Så de nyföddas historia var alltid en viktig del av Ljudet av ditt hjärta. Och jag var lite ledsen för att jag inte kunde berätta något om det i boken.

Bree är den enda nyfödda som nämns vid namn i Ljudet av ditt hjärta, den enda nyfödda som har någon kontakt med familjen Cullen (förutom att bli dödad av dem) och den enda nyfödda som stöter på Volturi på ängen. Hon lever längst, så hon är rösten som kan berätta hela historien. Hon var ett naturligt val för att skildra de nyföddas historia. När jag väl började skriva ur hennes perspektiv fick hon ett eget liv, så till den milda grad att det blev riktigt deprimerande att fortsätta när det oundvikliga slutet närmade sig. Det var svårare för mig att ta livet av Bree än av någon annan fiktiv karaktär jag skapat, även om jag tog livet av henne för andra gången. (Före Bree var Walter i Genom dina ögon sorgligast.)

När insåg du att den ”novell” du skrev på för The Twilight Saga: The Official Guide skulle bli en enskild bok?

Jag insåg inte att novellen var en kortroman förrän jag gav den till min förläggare. Jag visste bara att den var 80 000 ord kortare än de flesta av mina romaner, och jag blev förvånad när jag fick veta att den var nästan 200 sidor lång och inte skulle få plats i guiden. Men jag hade alltid önskat att folk skulle få läsa Brees historia innan filmen kom, så när jag fick förslaget att publicera den som en fristående kortroman kändes det som en utmärkt möjlighet.

Varför känns det viktigt för dig att läsarna får ta del av Brees historia innan filmpremiären av Ljudet av ditt hjärta/Eclipse?

Ljudet av ditt hjärta berättas helt och hållet ur Bellas perspektiv. Det medför vissa begränsningar – när så mycket pågår utanför scenen (så att säga) lämnas många frågor obesvarade. Filmerna har förmånen att kunna betrakta skeendet med andra ögon än Bellas. Tittaren får se saker – som när vargarna jagar Victoria i När jag hör din röst – som läsarna bara får en antydan om. Av alla böckerna i serien är det i just Ljudet av ditt hjärta som det händer mest utanför Bellas synfält. För att filmen ska fungera måste vi se och förstå en del av de händelserna.

Eftersom jag visste att en del av Brees historia skulle flätas in i filmen hoppades jag att berättelsen på något sätt kunde komma ut först. Personligen vill jag alltid läsa en bok innan jag ser filmen. Jag vill gärna skapa mina egna bilder innan jag presenteras för någon annans. De flesta av mina läsare har säkert inte samma betänkligheter, men jag ville ge de som har det en chans att skapa sina egna mentala bilder av Bree och gänget.

Hur har handlingen i kortromanen påverkat filmen Eclipse?

Runt den tidpunkt när jag började jobba med berättelsen för guiden, började Melissa Rosenberg, Twilightfilmernas manusförfattare, jobba med Eclipse. Hon hade mängder av frågor om vad som pågick i Seattle. Eftersom filmen inte var knuten till Bellas perspektiv på samma sätt som boken kunde hon fritt utforska de nyfödda, men hon ville att handlingen skulle stämma överens med berättelsen i mitt huvud. Jag berättade att jag hade skrivit en del av Brees historia, och hon ville väldigt gärna läsa den. Hennes entusiasm smittade av sig, och jag började på allvar koncentrera mig på den historien. När förberedelserna för inspelningen av Eclipse började, var Brees historia färdigskriven. Jag skickade den till regissören, David Slade, och han frågade om han fick låta skådespelarna som var inblandade i de nyföddas del i filmen läsa den. Jag sa naturligtvis ja.

Kortromanen är alltså inte anledningen till att det finns scener med de nyfödda i Eclipse, men den är anledningen till att de scenerna stämmer överens med bilderna i mitt huvud. Förhoppningsvis gav den också Xavier, Bryce och Jodelle lite större insikt i sina karaktärer.

Vi vet att Bree kommer att dö redan när historien börjar. Hur kändes det att utforska Twilightvärlden ur en mörkare synvinkel?

Först trodde jag att det skulle bli roligt. Jag var mer koncentrerad på intrigen än karaktären – vilket är väldigt ovanligt för mig – och jag såg fram emot att få umgås med riktigt vampyriga vampyrer. Jag hade många förödelsescener i huvudet som jag ville sätta på pränt. Men när jag började se de där scenerna genom Brees ögon, blev karaktären viktigare än den roliga förödelsen. Ju mer jag förälskade mig i Bree och hennes vänner, desto svårare blev det att gå vidare. Till slut kändes det mörkt på ett helt annat sätt än jag hade väntat mig.

Hur var det att skriva ur en annan karaktärs perspektiv? Fick det dig att se någonting ur Ljudet av ditt hjärta eller de andra romanerna på ett annat sätt?

Det här är tredje gången jag skriver ur ett perspektiv som tillhör en annan Twilightkaraktär än Bella – jag har också skrivit ur Edwards och Jacobs perspektiv. Alla tre gångerna har det känts väldigt naturligt – när jag skriver ur Bellas perspektiv vet jag alltid vad de andra karaktärerna tänker, jag har bara inte möjlighet att beskriva det. En av de roligaste sakerna med att skriva ur ett annat perspektiv är att jag får se karaktärer som jag redan känner med nya ögon. Saker och ting föll verkligen på plats när jag kom till ängen med Bree. Jag älskade att få beskriva Bella och familjen Cullen som hon uppfattade dem.

I Så länge vi båda andas upplever Bella hur det är att vara nyfödd, och nu får läsarna se Bree göra samma sak. Tänkte du på Bellas erfarenheter när du skrev om Brees, eller tvärtom?

Absolut – jag jämförde dem hela tiden i tankarna medan jag skrev, eftersom de har helt olika upplevelser som nyfödda. När Bella träder in i sitt nya vampyrliv är hon väldigt förberedd, med höga förväntningar och en envis beslutsamhet. Bree har ingen aning om vad som händer med henne – hon går in i det i blindo. Men båda klarar sig väldigt bra utifrån sina förutsättningar. Jag föreställer mig att Bella skulle ha betett sig ungefär som Bree om hon hade förvandlats på samma sätt.

Genom bokserien får vi bekanta oss med mängder av olika vampyrer. Är Bree den enda vampyr utanför de centrala karaktärerna som du har skapat en så solid historia åt? Finns det någon annan karaktär som du skulle uppskatta att utforska på ett liknande sätt?

Om jag hade all tid i världen och ingenting som distraherade mig, skulle jag kunna skriva en historia om alla mina karaktärer – vissa skulle bli noveller, vissa skulle bli romaner och vissa skulle bli hela bokserier. En del av historierna är ganska solida – Aros första tid, till exempel, Marcus och Didyme, Jane och Alec, Charlotte och Peter, klanen Denali – och andra har jag inte ägnat lika mycket uppmärksamhet. Men de flesta av dessa historier känns inte lika nödvändiga som Brees, eftersom hennes öde så direkt påverkar den centrala berättelsen. Jag vet inte om jag någonsin kommer att skriva en sidoberättelse som den här igen. Men det var väldigt roligt.

Var det lättare eller svårare att skriva om Twilightvärlden efter att ha sett den få liv på vita duken?

Hela förloppet var redan skrivet innan den första filmen kom ut, så jag vet faktiskt inte. Filmerna är ett roligt och intressant komplement till böckerna, men de har aldrig påverkat hur jag har föreställt mig historien i mitt huvud.

I vilken ordning skulle du rekommendera att man läser Twilightböckerna, nu när Bree Tanners andra liv kommer ut? Bör man följa upp Ljudet av ditt hjärta med kortromanen, eller läsa ut Så länge vi båda andas innan man slår upp Bree Tanners andra liv?

Om jag skulle läsa bokserien för första gången, skulle jag nog läsa Bellas historia från start till mål innan jag gav mig på någon annans perspektiv.

Källa
Be Safe/ronjiisss

Inga kommentarer: